هزینه رجیستر کردن گوشی‌های مسافری آیفون

چندین سال از آغاز طرح رجیستری می‌گذرد اما متاسفانه به دلیل تغیرات پیاپی در این قانون و همچنین تحولاتی که در اجرای طرح رجیستری به وجود آمده، هنوز عده بسیاری از مردم به درستی با قوانین طرح رجیستری آشنا نیتسند.

رجیستر کردن گوشی های مختلف مانند آیفون یا مدل‌های سامسونگ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، در واقع همه گوشی ها با یک روش رجیستری می‌شوند و تنها اطلاعاتی که شما باید در سامانه گمرک ثبت کنید، متفاوت خواهد بود.

اما از آن‌جایی که انواع گوشی های آیفون از مدل‌های مورد علاقه مسافران ایرانی در سفرهای خارجی هستند، ورود مسافری آیفون و پرسش در مورد نحوه رجیستری گوشی های آیفون بیش از مدل‌های دیگر است.

رجیستر کردن گوشی آیفون مسافران خارجی

افرادی که وارد کشور می‌شوند اگر گوشی خود را رجیستری نکنند، می‌توانند تا 30 روز از تلفن همراه خود با سیمکارت ایرانی استفاده کنند. به این ترتیب مسافران و مهمانان خارجی در مدت حضور خود در ایران که معمولا کمتر از 30 روز است، مشکلی برای استفاده از تلفن همراه خود ندارند. اما اگر یک مسافر خارجی قصد داشت بیش از 30 روز در ایران حضور داشته باشد، باید گوشی خود را با رویه مسافری رجیستری کند.

همین روند برای ایرانی‌هایی که به سفر خارجی می‌روند و برای خود یا دیگران یک آیفون می‌آورند و قصد دارند داخل کشور از آن استفاده کنند یا افرادی که یک گوشی آیفون خارج از کشور خریده‌اند و آن را برای دوست ایرانی خود در داخل پست می‌کنند نیز صادق است.

نکته بسیار مهم درخصوص رجیستر کردن گوشی‌های آیفون آن است که اطلاعات اولیه رجیستری باید در مبادی ورودی کشور ثبت شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، دیگر راهی برای رجستری گوشی وجود ندارد.

مرحله اول: اظهار حضوری در مبادی ورودی

مسافرین خارجی یا شهروندانی ایرانی که در هنگام ورود به کشور، قصد وارد کردن دستگاه موبایلی که از خارج تهیه کردند را دارند و می‌خواهند بیش از 30 روز از آن دستگاه موبایل در داخل کشور استفاده کنند، باید نسبت به رجیستری کردن تلفن همراه خود در مبادی ورودی اقدام کنند.

این افراد باید در مبادی ورودی کشور به دفتر نمایندگی گمرک مراجعه کرده و نسبت به پر کردن فرم رجیستری آیفون که شامل اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی برای مسافر ایرانی یا شناسه فراگیر برای اتباع، شماره شناسه گوشی، شماره تماس و دیگر اطلاعات می‌شود، اقدام کنند.

مرحله دوم: پرداخت عوارض

پس از ثبت حضوری تلفن همراه در مبادی ورودی، تا یک ماه فرصت دارید که با مراجعه به سامانه پنجره واحد گمرک که به همین منظور ایجاد شده مراجعه کرده و نسبت به پرداخت عوارض ورود به کشور اقدام کنید. پس از گذشت این زمان، امکان رجیستری مسافری گروشی آیفون وجود ندارد.

برای رجیستر کردن گوشی آیفون پس از ثبت اطلاعات به صورت حضوری، مراحل زیر را انجام دهید:

1- از این لینک وارد سامانه گمرک شوید و کد IMEI گوشی خود را وارد کنید، همانطور که پیشتر گفتیم، کد IMEI گوشی بر روی جعبه وجود دارد، همچنین شما با شماره‌گیری کد #06#* می‌توانید کد IMEI گوشی را به دست بیاورید. نکته مهم در این بخش آن است که اگر گوشی شما دو سیمکارت بوده و شما قصد دارید هر دو سیمکارت آن را فعال کنید، باید با زدن علامت + در زیر کادر IMEI در سامانه گمرک و وارد کردن کد IMEI دوم گوشی، شکاف دوم سیمکارت را نیز فعال کنید.

2- در این مرحله پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیر این صورت با پشتیبانی سامانه همتا 096366 تماس بگیرید.

3- در این بخش مدل و مشخصات فنی گوشی را با اطلاعات صحیح وارد کنید. نکته مهم آن است که اگر اطلاعت وارد شده با اطلاعات حقیقی گوشی شما مطابقت نداشته باشد، ممکن است با وجود پرداخت عوارض، گوشی رجیستر نشود.

4- در این مرحله اطلاعات فردی شامل کد ملی، شماره گذرنامه، گمرک ورودی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

5- در این قسمت یک کد فعال‌سازی به شماره‌ای که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود، این کد را در کادر مربوطه وارد کنید.

6- در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌ شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیر این صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

7-در این مرحله به صفحه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شوید. اطلاعات کارت بانکی را وارد کرده و عوارض ورودی را پرداخت کنید.

8- در این مرحله حتما کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را یادداشت کنید، این اطلاعات را تا پایان رجیستر کردن گوشی همراه خود داشته باشید.

9- پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

10- در صورتی که تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید، پیام “درخواست شما با موفقیت انجام شد” به نمایش درمی‌آید.

در نهایت اگر یک کد فعال‌سازی برای شماره‌ای که در اظهار حضور در مبادی ورودی وارد کرده‌اید ارسال می‌شود که با آن کد فعال‌سازی و طبق مراحل فعال‌سازی تلفن همراه آیفون که در بالا آموزش داده‌ایم، می‌توانید گوشی خود را فعال کنید، اما این موضوع یک شرط دارد و آن این است که شماره موبایل شما باید به نام خودتان باشد.

اگر در خارج از کشور هستید می‌توانید پیش از ورود به ایران یک سیمکارت به نام خودتان به صورت آنلاین خریداری کنید و در هنگام ورود از همان شماره استفاده کنید. اما اگر به هر دلیل سیمکارتی به نام خود ندارید، پس از انجام مراحل بالا، ابتدا باید یک سیمکارت به نام خود تهیه کنید و سپس با ورود به سایت سامانه همتا و بخش اطلاعات ثبت مسافری، نسبت به دریافت کد فعال‌سازی اقدام کنید.

 

هزینه رجیستری مسافری گوشی آیفون

طبق اعلام سامانه همتا، رجیستر کردن گوشی هیچ هزینه‌ای ندارد بلکه شما برای رجیستر کردن گوشی باید آن را به صورت رسمی وارد کشور کنید و هزینه دریافتی جهت عوارض ورود به کشور تلفن همراه دریافت می‌شود. پس درواقع شما هزینه رجیستری گوشی را نمی‌دهید بلکه عوارض ورود به کشور آن را پرداخت می‌کنید.

در حال حاضر هزینه رجیستری گوشی برای گوشی‌های کمتر از 600 دلار برابر 17 درصد از قیمت دلاری و برای گوشی‌های بیش از 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری آن اعلام شده است. مبلغ پرداختی شما بر اساس قیمت روز دلار و برای گوشی نو (قیمت ارزش گذاری شده گمرک) محاسبه می‌شود. بر همین اساس می‌توان گفت که قیمت رجیستری گوشی‌های مطرح آیفون در حال حاضر (دلار 56 هزار تومان) برابر با جدول زیر است:

نام مدل

هزینه حدودی رجیستری

سری آیفون 1
رجیستری نمی‌شود
آیفون 13 پرومکس ظرفیت 128 گیگابایت
12.6 میلیون تومان
آیفون 13 پرو ظرفیت 128 گیگابایت
11.3 میلیون تومان
آیفون 13 ظرفیت 128 گیگابایت
8.7 میلیون تومان
آیفون 13 مینی ظرفیت 128 گیگابایت
7.5 میلیون تومان

 

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *